Pages

Sunday, May 22, 2011

Baiknya Laman Sosial


Laman sosial tidak hanya mendatangkan keburukan. Ada juga baiknya cuma kita sendiri yang perlu memilih mempergunakannya ke arah kebaikan atau sebaliknya. Banyak perkara yang dapat dilakukan melalui laman sosial. Susah juga masa sekarang ni kalau takde bende ni.

Melalui laman sosial kita boleh terus berhubung dengan keluarga yang jauh di mata dekat di hati tu. Bolehlah kita update keadaan latest keluarga di rumah walaupun kita berada jauh dari keluarga. Kan mudah tu boleh chit chat dengan family citer panjang lebar pun takpe.

Laman sosial juga membuka peluang perniagaan. Kan ramai sekarang ni orang niaga guna facebook la ape la tu. Jual baju, jual jam, jual accessory, kasut, dan macam-macam lagi la. Bolehla buat pendapatan sampingan. Hanya perlu terima order dan post je takpun COD (cash on delivery/terima tangan ke tangan).

Berita dapat disebarkan dengan pantas, cepat dan laju. Ceh macam slogan polis yang lama tu je; mesra, cepat dan betul. Bukan berita semasa je, kadang-kadang pengumuman ke apa ke kan mudah disampaikan melalui laman sosial. Tapi kalau orang lain pun rajin buka laman sosial tu cam kamu la. Tapi yang pasti still boleh dijadikan satu alternatif.

Juga, melalui laman sosial kita boleh berbincang dengan rakan-rakan dalam satu group sekaligus dalam satu masa. Buatlah group sekolah ke, coursemate ke, family terdekat ke, group usroh pun bleh buat tuk bincang hal-hal agama. Kalau yang group sekolah atau coursemate tu bolehla bincang pasal assignment. Kan elok tu.

Jemputan juga boleh dilakukan di laman sosial. Majlis kahwin, aktiviti santai, majlis doa selamat dan macam-macam lagi boleh juga dilakukan melalui laman sosial. Tapi sebagai satu alternatifla ye. Yang dah memang patut guna kad jemputan tu terpaksalah guna juga. Kad kad juga, facebook facebook juga. Eh! Ni dah macam promote facebook dah ni.

Banyak lagi sebenarnya, apa kata sama-sama kita fikirkan. Duduk betul-betul lalu mari kita sama-sama fikir kebaikan-kebaikannya, jangan lupa juga keburukannya seperti yang telah kita bincangkan sebelum ni. Okay selamat menempuh hari-hari anda dengan penuh ceria.

2 comments:

Amelia Ahmad said...

wah..pro n kontra skali...bgus2!
so depends kt diri la nk guna utk ke arah yg positif or ngatif..rnung2kn dan slmt b'amal! hihi ^^,

Faizal Tauhir said...

ya betul tu, amelia. setiap prkara ada baik buruknya. tpulang kpd kita memilih jalan yg mana 1..huhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...