Pages

Sunday, May 15, 2011

Bahaya Laman Sosial

Baru sahaja tadi peti ajaib dalam rumah saya menyiarkan tentang keburukan laman sosial. Banyak sudah berita sebegini digemparkan melalui akhbar-akhbar, media cetak, media elektronik dan yang sewaktu dengannya. Segala berita dapat disalurkan dengan cepat dan pantas tatkala media massa yang ada menjalankan peranan yang sewajarnya. Itulah baiknya media massa ni bila kena pada tempatnya.

Melalui media massa banyak berita-berita yang boleh membuka mata rakyat terhadap isu-isu yang diutarakan. Namun, masih ramai jua yang sengaja memejamkan mata. Harap kita semua taklah macam tu. Sentiasa celik mata malah minda juga hendaknya. InsyaAllah.

Kita kupas mengenai keburukan laman sosial jom. Ala..yang gitu-gitu tu. Yang korang dok klik-klik, tekan-tekan hantar komen kat member tula. Buat-buat tak tau pulak.

Pertama sekali, laman sosial ni kadang-kadang boleh buat kita leka. Eh bukan kadang-kadang lagi, selalu sangat dah. Jangan tak mengaku. Leka punya pasal lah kita tak siap kerja sekolah, lupa basuh baju, lupa tutup api nasi (hah makan nasi rentung la kau.) dan macam-macam lagi. Jangan sampai solat lima waktu dijamakkan dalam satu waktu dah la ye. Sepatutnya kita utamakan yang perlu dahulu. Selalu orang cakap hobinya bermain komputer tapi kalau dah sepanjang hari menghadap komputer bukan hobi lagi dah tu. Hobi kan buat masa terluang je. Tak gitu?

Ramai orang tak sedar yang laman sosial ni boleh jadi punca penyebaran fitnah. Tak caya? Kadang-kadang kita gaduh main-main pun orang ingat betul-betul. Yang duk tayang gambar berkepit-kepit dengan bukan muhrim tu, kat tempat yang meragukan pulak tu apatah lagi orang duk mengata. Janganla duk tayang-tayang dan lagi janganlah duk berkepit-kepit tu, kawan.

Statistik daripada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) menunjukkan bahawa berlaku satu kes penceraian bagi setiap 15 minit. Wow! Salah satunya berpunca daripada kecurangan yang bermula daripada laman sosial. Macam mana tu? Pertama, cari-cari nama kekasih lama lepas tu hantar mesej bertanya khabar, makin lama makin rapat semula, buka kisah-kisah lama, pastu sendiri mau ingatla. Usahlah gatal tangan nak tanya-tanya khabar. Lainlah kalau terjumpa kat luar lalu tegur sebagai tanda hormat. Jangan dipanjangkan lagi pula. Ingat anak bini, bang. Kesian kat isteri/suami yang setia bersama dan juga anak-anak tu. Ada pulak tu, mat bangla, mat pet, mat togak semua dia layan. Camne tak runtuh institusi kekeluargaan. Dunia...dunia...

Selain itu, laman sosial pun boleh dijadikan tempat menyebarkan dakyah-dakyah yang menyesatkan, berita yang tidak benar dan sebagainya. Fanpage la apa la kan ada macam-macam sekarang ni. Pastu ramai pula yang sokong kalau rasa sesuatu tu macam betul je. Baru macam, bukan betul-betul sahih lagi. Biasala orang kita, mudah sangat termakan kata-kata. Tak hairanlah kaum Melayu jugalah paling ramai tertipu dan ditipu. Patutlah Tipah tertipu, tak pernah pulak dengan Teresha tertipu ke, Talia tertipu ke. Hati lembutla katakan. Kelembuatan bukan kelemahan ye, tapi dah sendiri yang menonjolkan kelembutan tu sebagai kelemahan apa boleh buat. Orang lain tak boleh tolong, ah long lagilah tak boleh tolong, jadi polong bolehla.

Jaga-jaga pula yang terlebih mempersembahkan gambar masing-masing kat laman sosial tu. Orang sekarang ni macam-macam perangai lagi-lagi dengan kecanggihan teknologi. Tak pasal-pasal muka kita kena copy paste dan disalahgunakan. Nak letak gambar tak salah untuk orang kenal kita cukupla. Ni sampai 300 pictures, 300 300 pictures tu pulak semua muka gambar passport je. Cuma mimik muka je lain apekehenyo. Dan seelok-eloknya letaklah gambar yang tidak mendatangkan dosa kepada diri kita sendiri, tertutup auratnya, tidak mendedahkan aib orang dan sebagainya. Jangan suka-suka lalu dapat dosa pula.

“Page gua, gua punya hal la. Lu sebok buat apa.”

Terserah kepada kita sendiri bagaimana sikap keprihatinan dan hati-hati kita terhadap diri kita. Mungkin  juga melibatkan orang lain. Ya, pasti ada penglibatannya jangan pula kita yang buat-buat macam tak ada. Perkara yang kecil jua boleh menjadi besar jika dibiarkan berterusan. Sama-sama kita beringat ya.

Kura-kura labi-labi, buat-buat buta meranalah diri.

2 comments:

Qamarul said...

kou mmg bikin bahaya laa.
hahaha blog title aku dah tukar kou dr qamaruluramaq ke JIWA 916.

tacing aku cam nie.. dah laa tadi aku bolos shoot kou. hahaha

Faizal Tauhir said...

elelele..comey gler tacing..nnt ak score lg byk ye..ehek ;p

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...