Pages

Monday, May 2, 2011

Kelebihan Solat: Sedikitnya Mereka yang Sedar



أول ما يحاسب به العبد يوم القيامة من عمله الصلاة فإن صلحت فقد أفلح و أنجح و إن نقضت فقد خاب و خسر


Rasulullah SAW bersabda : perkara pertama yang akan dinilai oleh Allah SWT di akhirat kelak adalah solat, oleh itu, jika seseorang hamba itu baik solatnya maka dia akan mendapat kejayaan dan sebaliknya pula jika dia tidak menyempurnakannya, dia akan mendapat kekecewaan dan kerugian.
[ Diriwayatkan oleh At-Tabrani ]

Solat itu tiang agama. Jika tiada solat, goyang dan runtuhlah agama. Begitulah gambaran pentingnya solat. Namun, dunia kini lebih disibukkan dengan perkara-perkara yang menyingkirkan solat dalam jadual harian manusia. Kadang-kala bukan tiada masa, malah sengaja tidak diendahkan masa terluang untuk bersolat itu. Bayangkanlah yang bershopping di shopping complex ada saja yang sengaja menganggap surau tidak wujud di complex tersebut. Ada pula yang sudah berada di depan mata tetapi mungkin mata hatinya tidak terlihat akan indahnya suasana solat itu. Hanya menunggu sahabat selesai sembahyang di dalam, dia berzikir menekan butang handphone di luar. Satu ilustrasi yang berlaku di shopping complex.

Semasa saya menjalani Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) pada tahun 2007, jurulatih program amat menitik beratkan solat. Siapa saja yang lewat ke surau untuk solat berjemaah akan didenda. Kelakar rasanya ketika itu kerana ada denda tu, kena berlari angkat tilam sebab bangun lewat Subuh. Selalu orang yang berada di atas, sekarang hah rasa pula tilam yang berada di atas. 

Pada beberapa hari di awal program itu jurulatih ada bertanya siapa yang tidak tahu bacaan dalam solat. Semua nampak malu-malu nak angkat tangan. Adalah dalam 20 orang yang mengaku. Tetapi selepas ditanya semula, ditapis, rupanya kira-kira 60 orang lelaki dan 50 orang perempuan daripada 400 pelatih tidak hafal beberapa bacaan dalam solat. Saya terkejut pada masa itu, yalah usia sudah menjangkau 18 tahun. Jadi boleh dianggarkan kira kira 25% -30% daipada jumlah keseluruhan pelatih. Ramai tak?

Okey tu cerita semasa PLKN, sumber daripada akhbar Metro Harian pula mengatakan seramai 70% rakyat Malaysia tidak mengutamakan solat 5 waktu sehari semalam.70% tuuuuu..WOW! Maknanya hanya 30% sahaja yang benar-benar menjaga solat. Jadi, saya tidak hairanlah kenapa semasa PLKN tu ramai yang tak tahu bacaan dan tak tahu membaca jawi. Mungkin kerana lupa kerana tidak mempraktikkan solat dan mungkin juga tidak dibesarkan dengan suasana Islam. Malah untuk sesetengah pelatih, semua bacaan yang diajar terpaksa ditukar dalam sebutan rumi. 

Solat ini mempunyai banyak kelebihan. Allah Maha Bijaksana pasti menetapkan sesuatu itu ada hikmah yang tersembunyi supaya kita berfikir lalu sedar akan kekuasaan-Nya.

1) Mencegah perkara keji dan mungkar

"Sesungguhnya solat (yang sebenarnya) itu dapat menghindari diri kamu daripada perkara-perkara keji dan mungkar." (Surah Al-'Ankabut ayat 45)

InsyaAllah dengan solat kita selalu berjaga-jaga untuk melakukan perkara yang mungkar. 5 kali kita diingatkan dalam sehari.

2) Regangan otot

“Kebanyakan otot serta sendi bergerak ketika solat. Umat Islam beruntung kerana solat yang wajib dilakukan setiap hari menyamai aktiviti senaman dan regangan yang memperkuatkan sistem otot dan fizikal tubuh.”
-Profesor Dr Wan Abu Bakar Wan Abas, Jabatan Kejuruteraan Biomedikal Universiti Malaya

3) Memberi ketenangan

“Gelombang otak mempunyai beberapa frekuensi irama yang dipengaruhi oleh keadaan fizikal dan emosi. Jenis gelombang otak Alfa (8-13 Hz) menunjukkan keadaan tenang.”
-Ng Siew Chok

EEG (Electroencephalography) sejenis alat yang digunakan untuk mengukur isyarat otak daripada aktiviti elektrik. Beliau dapati, tamakninah ketika berdiri seketika sebelum sujud itu merupakan keadaan yang paling tenang di mana gelombang alfa meningkat dengan mendadak. Selain itu, beliau berkata solat dapat meningkatkan fungsi otak untuk bersedia menghadapi sesuatu cabaran.

4) Melatih disiplin masa

Solat 5 waktu tu bukan boleh dilakukan bila-bila masa. Tak boleh juga sekali gus menunaikan kelima-lima solat tersebut. Namun, ianya sudah ditetapkan masa-masa tertentu untuk menunaikannya. Jadi, kita akan terlatih melakukan sesuatu perkara dalam masa yang ditetapkan. Be punctual bak kate orang putih.

5) Mengalirkan cas positif

Ketika solat berjemaah, bahu-bahu yang bersentuhan akan menyebabkan cas-cas positif mengalir. Orang yang bertenaga mengalirkan cas postitif kepada orang yang keletihan. Itu pasallah kita tengok orang yang selalu solat berjemaah ni nampak bertenaga je selalu. Dah lah dapat pahala 27 kali ganda berbanding solat bersendirian, kebaikan kepada tubuh pun 27 macam yang kita dapat, mungkin.

6) Melegakan sakit pinggang

Postur yang sesuai ketika solat dapat merawat sakit pinggang lagi-lagi ketika solat tarawih. Laa yang kita lakukan tiap-tiap malam bulan puasa tu. Hasil kajian Dr. Fatimah Ibrahim membuktikan perkara tersebut.

7) Menurunkan tekanan jantung

Apa yang menarik, hasil kajian pakar pesakit jantung menyatakan denyutan jantung berada pada tahap yang paling rendah ketika bersujud. Jadi, terapi solat telah diperkenalkan kepada pesakit-pesakit jantung pada masa kini.

Hah nampak kan berapa banyak kelebihannya? Itu baru beberapa dan mungkin banyak lagi. Jadi, marilah kita  ceriakan hidup dengan solat. Jangan lupa solat yee..

2 comments:

Qamarul said...

thx yer letak blog aku kat bloglist :)

Faizal Tauhir said...

xdehalla kawan..aku dh cuti..nnt kte men futsal..huhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...