Pages

Wednesday, March 23, 2011

Azamku Penemanku


Assalamualaikum w.b.t.
Alhamdulillah masih lagi dipanjangkan umur untuk meneruskan kehidupan di dunia ini dan masih diberi kesempatan untuk menabur bakti. Cewwah. Kalau ada bakti yang hendak ditaburlah. Kalau tiada (mana boleh tiada), pastikan sekurang-kurangnya berbakti kepada kedua ibu bapa malahan kepada diri sendiri juga.

Usia semakin melanjut, tinggi dah stop tak melanjut-lanjut lagi. Hah! Satu peringatan bahawasanya diri ini sudah mula memasuki alam dewasa. Orang kata, dah masuk sempadan dah ni. Hmm..Bagaimana ye perancangan kita untuk alam dewasa? Adakah sama dengan alam remaja dan kanak-kanak? Kalau tiada perancangan tu maknanya kita belum lagi mencapai tahap fikiran yang setara dengan umur kita. Mungkin masih berfikiran seperti kanak-kanak. Tapi saya tahu kawan-kawan saya tak macam tu.

Selalunya setiap kali tahun baru dan hari ulang tahun kelahiran rata-rata manusia pasti mempunyai azam baru. Harap-harap azam yang baik-baik jela ye. Jangan azam tahun ni nak target pecah rumah 7 kali seminggu pula. Itu azam jembalang pecah rumah je tu. Sepatutnya azamnya nak berhenti daripada pecah rumah ke apa ke..Kan elok. Sejuk perut ibu mengandung. Bukan apa cerita pasal pecah rumah ni, dewasa ini banyak betul berita dan khabar yang melaporkan remaja sekarang ni banyak terlibat dengan aktiviti tidak bermoral tersebut. Haiii...takde keje atau takde cara lain ke nak dapatkan rezeki. Kan susah nak berhati-hati masa menyelinap masuk rumah orang, cari alat segala bagai untuk menjayakan usahanya tu. Itulah pasal nak buat jahat dan baik ni sama-sama susah. Malah berbuat jahat lebih susah lagi. Akibatnya pun teruk.

Baiklah berbalik kepada azam. Setiap manusia berakal pasti mempunyai azam masing-masing. Cuma yang paling nyata dinyatakan ketika tahun baru dan hari lahir.

"Kenapa perlu tunggu tahun baru, baru nak ada azam. Sepatutnya setiap hari kita ada azam."

Betul. Memang betullah setiap hari kita ada azam. Tapi mengapa bercakap seperti orang lain yang buat azam baru itu pula tiada azam untuk setiap hari mereka. Fikirkan yang mereka juga ada azam harian mereka. Pernah saya terbaca komen seseorang di ruangan sosial berkata, "Tidak perlulah bertanya apakah azam baru seseorang ketika tahun baru. Bukankah setiap hari kita patut ada azam baru?"

Saya tidak menyalahkan mereka. Tujuan mereka benar mengingatkan kita supaya setiap hari kita ada azam. Terima kasih kerana mengingatkan.Tapi membuat azam setiap tahun baru juga tidak salah. Jangan memandang terlalu sempit dan pesimis. Kasihan kawan-kawan yang ada azam baru tu. Takut-takut luntur semangat mereka bila di'kondem' begitu.

Azam jangka panjang dan jangka pendek


Azam ni bolehlah juga kita panggil sebagai cita-cita atau tujuan. Orang yang berazam ketika tahun baru atau hari lahir biasanya membuat azam jangka panjang. Bukan mereka hanya berazam sekali setahun. Setiap hari sebenarnya mereka berazam untuk merealisasikan impian mereka. Harap-harap begitulah melainkan azam yang tidak cuba direalisasikan. Orang panggil azam terkuburlah jadinya.

Berazam setiap tahun baru tak salah. Berazam setiap hari lagi tak salah. Azam ni sebagai turning point untuk kita mengubah atau meningkatkan lagi performance diri kita. Ingat, daripada buruk kepada baik sahaja.

Jadi sekarang, apa azam kita untuk hari ini? Orang lain ada azam mereka sendiri dan anda pun ada azam anda sendiri. Mungkin azam jangka panjang bermula hari ini dan mungkin azam jangka pendek harian seperti biasa, anda sendiri tetapkan.

Eh! Orang lain dah ada azam baru, pagi sudah menjelma, tarikh keramat mereka juga mungkin telah tiba. Saya pun nak buat azam barulah. Mari kita sama-sama berazam.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...