Pages

Tuesday, December 30, 2014

Gerakkan Masa Hadapanmu

"Alhamdulillah, ya Allah. Kau berikan nikmat atas segala yang aku usahakan selama ini. Tiada daya dan kekuatan melainkan dengan izin-Mu, ya Allah," Ahmad mengucapkan syukur seusai solat qiam. Hujan menitis menyelusuri celahan batuan. Ikan-ikan bermain di dasar kolam kecil inspirasi sang pemuda itu. Tenang wajahnya melihat landskap hujung ruang solat itu.

Ahmad. Dahulunya seorang pemuda kampung yang mengembara ke bandar. Beberapa kali ditipu oleh jiwa-jiwa manusia yang dihimpit kegelapan. Namun, dari situ Ahmad belajar. Belajar memperbaiki persepsi terhadap orang sekeliling dan dirinya sendiri. Diri sendiri? Manakan tidak. Dia terus memperbaiki persepsi yang dihambat atas dirinya..

Seperti sukar diterjemah. Bagaimana pula jika kita lihat diri kita dari cermin? Apakah persepsi kita terhadap diri kita sendiri? Cantik? Lawa? Hensem? Alhamdulillah. Kita dikurnikan kecantikan. Tetapi mana kekurangan kita? Sudah kita temui?

Setiap insan pasti ada kekurangan. Tidak boleh tidak jika kita tak dapat jumpa kurangnya kita. Ini masalah ni. Teliti kembali. Pasti kita temui.

Setiap bermulanya tahun baru, hampir setiap manusia ada target tertentu untuk tahun tersebut. Salah kita pada tahun lepas kita buktikan yang kita dapat perbaikinya tahun ini. Mana yang kita tak tercapai tahun lepas, kita bayar pada tahun ini.

Bagunlah. Jangan duduk lagi. Masa tidak menunggu kita. Orang beriman sentiasa peka dengan kekurangan diri. Jika tiada usaha untuk menjadi lebih baik, lama-lama diri kita menjadi kurang peka. Semua perkara dianggap remeh-temeh. Kok bisa begitu dong. Bangunlah...

Menyesal bukan bila suatu masa nanti kita tidak punyai kekuatan untuk bertindak namun keinginan itu ada? Dimanakah masa muda kita? Dimanakah kita sumbangkan tenaga kita? 

Oh, aku telah bazirkannya. Izinkan aku kembali semula. 

Tidak mahu begitu bukan?

Usaha. Bukan hanya tercetus pabila bibir berbicara. Kudrat perlu dikerah. Wah, kerah tu nampak macam berat. Sebenarnya sedikit usaha pun sudah mampu menghasilkan sesuatu yang berbeza. Percayalah, kerana itu kita perlu berusaha. Tak caya. Hah! Cubalah. Cuba..Cuba..

30 Disember 2014. Jam 1.45 pagi. Aku telah mengambil sedikit waktu rehat tubuh badanku. Hanya ada lebih kurang 46 jam untuk aku merancang perjalanan tahun seterusnya. Mungkin agak terlewat kerana perlukan sedikit masa untuk terbiasa. 

"Tidak mengapa, Yang penting engkau gerakkan usaha," Ahmad's soul whispers.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...