Pages

Saturday, August 20, 2011

Masalah Satu Perencah Dalam Kehidupan

Sedang menghadapi masalah? Jangan risau, tiada masalah; semuanya pasti berlalu dengan baik-baik saja. Manusia lazimnya takut akan masalah. Cuba mengelakkan seboleh mungkin. Itu tidak mengapalah. Jangan pula menyelesaikan masalah dengan cara yang tidak betul. Itu dinamakan cuba lari daripada masalah sedangkan di mana-mana sahaja ada masalah. Hidup manusia ini tidak lari daripada masalah, maka setiap satunya perlu diselesaikan dengan jalan yang benar. Memang sentiasa kita temui masalah-masalah dalam kehidupan tetapi ingatlah setiap kesusahan itu ada juga kesenangan. Saling silih berganti antara satu sama lain.

Masalah Membuatkan Orang Takut Melakukan Kesalahan


Jangan takut melakukan kesalahan jika kesalahan itu pasti membawa kebaikan. Pasti kebanyakan orang tidak mahu melakukan kesalahan. Namun, pernah tak kita terfikir kesalahan mempunyai sifat-sifat berikut:

a) Jalan mendapatkan ilmu
     Kadang-kadang kita sengaja ditunjukkan kepada kesalahan sebelum mengetahui jawapan sebenar untuk sesuatu perkara. Kesalahan membuat kita lebih gigih untuk mencari jawapan (Selagi tidak berputus asa pastinya). Jadi, manusia dapat mengenal mana satu kesalahan yang dilakukan.
     Pencipta mentol (Tak ingat siapa namanya), sudah mencuba 2000 bahan untuk membuat mentol yang baik sebelum dia berjaya mencipta mentol pertama di dunia.
Pembantunya pun berkata, "Sia-sia sahaja. Kita tidak mendapat apa-apa."
Balas pencipta mentol, "Tidak. Sekurang-kurangnya kita tahu 2000 jenis bahan yang tidak sesuai digunakan."

b) Menyedarkan manusia akan dosa
     Jika kita melakukan kesalahan dan masalah pun datang, biasanya kita akan kembali kepada Tuhan. Barulah kita tersedar kita sudah melakukan dosa. Jadi, sepatutnya kita bertaubat setelah diingatkan tentang kesalahan tersebut. Tetapi, ada juga kesalahan yang bukan dosa seperti contoh a). Namun, sudah pasti kesalahan yang berbentuk dosa sangat perlu dielakkan kerana ditakuti akhirnya kita tidak mampu lagi melihat dosa.
     Setiap orang pernah melakukan kesalahan dan dosa. Jadi, setiap kali itulah kita perlu bertaubat dan menginsafi dosa yang dilakukan. Jangan jatuh kembali ke dalam lubang yang sama beberapa kali. Itu betul-betul menampakkan kejahilan kita memahami masalah.

Orang yang Jarang ditimpa Masalah Kurang Menghargai Nikmat Selesa


Biasanya manusia yang jarang mendapat masalah menjadikan dirinya kurang menghargai nikmat selesa. Dia sentiasa selesa dalam zon selesanya dan mungkin lupa akan wujudnya masalah dalam episod hidup manusia. Mereka juga biasanya kurang sikap simpati dengan masalah yang menimpa orang lain. Mereka tidak merasa apa yang dirasai oleh orang tersebut jadi mereka tidak tahu bagaimana serangan masalah yang mencucuk-cucuk orang yang ditimpa.

Mari kaji surah al-Insyirah.
Perhatikan ayat 5 dan 6. Kedua-duanya mempunyai maksud yang sama bukan? Itu menunjukkan suatu penegasan.
Dalam ayat-ayat tersebut juga terkandung dua al-'usri dan dua yusra. 'Usri bermaksud kesusahan manakala yusra bermaksud kesenangan. Alif lam pada 'usri menunjukkan ianya bersifat khusus dan yusra yang tiada alif lam bersifat umum. Justeru, ia menunjukkan satu masalah mempunyai banyak jalan penyelesaian atau banyak hikmahnya.

Masalah Perlu diselesaikan dengan Tenang

Apabila kita melihat masalah sebagai salah satu episod hidup, kita pasti akan tenang. Jangan bertanya kenapa masalah itu datang kepada kita kerana kita tahu dalam hidup ini pasti adanya masalah. Wujudnya masalah untuk kita belajar selok-belok kehidupan. Jika tiada masalah sudah tentu kita akan berkembang tanpa skill yang utuh dan hidup juga menjadi hambar. Bayangkan betapa nikmatnya tatkala masalah dapat diselesaikan.

Masalah perlu dihadapi. Apabila bertemu dengan masalah dalam kehidupan
a) segera berserah diri kepada Pencipta kehidupan
b) berusaha menyelesaikan masalah dengan cara yang benar. Untuk sesuatu masalah, kadang-kala wujud pelbagai jalan penyelesaian. Pastikan pilih jalan yang benar (mengikit syariat) dahulu diikuti dengan jalan yang dirasakan terbaik mengikut pertimbangan kita. Boleh juga melakukan instiharah.
c) teruskan berdoa dan jangan putus asa
serta jangan lupa syarat utama menghadapi masalah dan musibah iaitu sabar dan tidak mengeluh.

Pelbagai pilihan adakalanya wujud di depan mata. Jangan mengambil jalan mudah kerana selalunya jalan mudah membawa kepada kesengsaraan. Lihat saja apa yang terjadi orang yang menghadapi masalah kewangan meminjam wang daripada along contohnya. Jadi, pilih jalan yang benar sahaja. Apa jua hasilnya nanti itu semua bergantung kepada takdir Allah. Yang penting kita sebagai hamba-Nya telah menjalankan perintahnya dengan melakukan kebaikan dan menolak kemungkaran.

Sesuatu yang perlu kita ingat ialah jangan cari masalah (kerana ianya pasti ada), jangan lari daripada masalah (kerana ianya takkan menyelesaikan masalah), jangan takut dengan masalah (kerana ianya pasti dapat dihadapi). Wallahu a'lam.



Lihat juga: Aku Mahasiswa: Jangan Cari, Jangan Lari

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...