Pages

Thursday, October 21, 2010

Aku Mahasiswa: Jangan Cari, Jangan Lari

Jangan cari dan jangan lari. Ya! Jangan sesekali mencari masalah dan jangan sesekali lari ketika menghadapi masalah. Memamg sesuai dengan proses pembelajaran kita sebagai mahasiswa, pelajar mahupun siapa-siapa sahaja ketika melalui liku-liku hidup ini. Semua orang pasti mengelak daripada ditimpa masalah jika mereka sedar. Itu sungguh baik. Namun secekap mana kita mengelak daripada ditimpa masalah, masalah tetap juga menimpa. Manusia pasti tidak lari dari ditimpa masalah. Masalah pasti akan menimpa mereka di suatu saat dalam hidup ini.

Jangan lari!

Itu masalah kita. Kita perlu selesaikannya. Masalah takkan selesai selagi kita tidak menyelesaikannya. Duduk diam takkan menghasilkan apa-apa perubahan.

"sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu sehingga mereka sendiri mengubah nasib mereka….”
(Surah Ar-Ra’ad, Ayat 11)

Pernahkah kita ditimpa masalah yang berlarutan? Atau pernahkah kita ditimpa masalah bertubi-tubi? Jangan gusar. Sesungguhnya setiap sesuatu musibah itu ada penyelesaiannya dan ada kesudahan yang baik. Redha akan masalah yang sedang menimpa dapat menguatkan hati kita dalam menghadapi masalah tersebut. Redha dan berusaha. Seperti kata-kata Rabiatul Adawiyah:

"seseorang itu belum mencapai tahap redha akan seseuatu yang menimpa dirinya selagi mana kegembiraannya ketika dia mendapat susah menyamai dgn kegembiraannya ketika dia mendapat kesenangan"

Bersyukur ketika diberi kesenangan dan redha apabila ditimpa kesusahan. Setiap kesusahan yang menimpa itu pasti dapat ditanggung oleh individu yang terpilih. Jangan pula sengaja mencari masalah. Sendiri cari sendiri tanggunglah nanti. Lagi sekali ditekankan, Jangan Cari dan Jangan Lari.


-Final dah dekat. Asignment belambak. Sape suruh tangguh-tangguh kerja. Cari masalah betul. ;(

3 comments:

eizaz said...

nak ko meng byk2 gk, haha.. kalau kite rase kite xmampu cmne eh? :P

Faizal Tauhir said...

yakinlah yg kita boleh..sbb kite je rase xmampu..pdhal sume musibah tu ditimpa kpd org yg mampu..

Unknown said...

btol 2..jgn cari n lari dr mslh tp kena selesaikan jgk masalah..

bab nk solve prob ni la kena ada kekuatan..aduss

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...