Pages

Monday, August 22, 2011

Ramadhan, Sabar dan EQ


RAMADHAN. Juga dikenali sebagai Syahrul Quran, Syahrul Shiyam dan Shahrul Shabr. Bulan Ramadhan mendidik diri akan erti kesabaran. Sabar menunaikan ibadah puasa di siang hari selama lebih kurang 14 jam. Apakah kelebihan berpuasa ye?
1) Melatih diri bersikap sabar
2) Merendahkan diri merasai nasib individu yang kurang sumber makanan
3) Merehatkan sistem tubuh badan
4) Memberikan kecergasan untuk beribadah di malam hari
5) Merasai nikmat menjadi orang Islam yang berbeza ibadah puasa dengan penganut agama lain

Puasa melatih diri bersikap sabar. Sikap sabar sekali gus membantu kita menajamkan kecerdasan emosi (EQ). Sabar ialah salah satu ciri kecerdasan emosi. Lihat betapa Islam mengajar kita berbagai-bagai sikap mahmudah dengan berpuasa. Dengan berpuasalah kita dididik untuk mempunyai kecerdasan emosi yang utuh dan ampuh. Ada pepatah mengatakan, "A moment of patience at a critical time saves one from years of regret and sorrow."

Lihat betapa beruntungnya orang yang bersabar dan di dalam al-Quran ada menyebut sifat sabar membuatkan seseorang Muslim dapat mengalahkan dua hingga sepuluh orang kafir. Sifat sabar memang amat diperlukan setiap masa lebih-lebih lagi saat keadaan menjadi genting.

Secara umumnya dalam Islam konsep sabar bertepatan dengan konsep kecerdasan emosi. Manusia yang tinggi EQ perlu ada 'kemampuan menunda keinginan.' Orang yang mampu menunda keinginan sia-sia seringkali percaya ada pencapaian dan kebaikan yang lebih bererti pada masa akan datang. Justeru, mereka yang sabar merupakan individu yang sangat kuat dan mampu menempuh pelbagai cabaran.

...Mereka tidak menjadi lemah kerana bencana yang menimpa mereka di jalan Allah, dan tidak lesu dan tidak (pula) menyerah (kepada musuh). Allah menyukai orang-orang yang sabar.
(Ali Imran 3: 146)

Lihat juga: IQ dan EQ

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...