Pages

Friday, March 11, 2011

IQ dan EQ

Dalam suasana kerjaya, temuduga untuk pekerja-pekerja baru seringkali memfokuskan mengenai soft skill. Saya mengetahui daripada seorang pensyarah, "Taraf akademik umpama tiket untuk menghadiri temuduga sahaja. Apabila ditemuduga, ia akan jatuh kepada belasan dari segi priority-nya. Soft skill pula merupakan perkara terpenting dititik beratkan."

IQ (Intelligence Quotient) secara umumnya merujuk kepada bio kapasiti otak manusia. Tahap IQ seseorang dipengaruhi oleh:
a) Keturunan
b) Anugerah semulajadi Pencipta

IQ yang tinggi membantu dalam aspek pemahaman, penyelesaian masalah, pemikiran kritis dan kemampuan belajar. Seseorang yang memiliki IQ yang tinggi seringkali digelar genius.

IQ juga boleh dikira dengan menggunakan formula IQ=100 MA/CA
· MA ialah usia mental
· CA ialah usia semasa

80-90     : (Rendah daripada sederhana)
90-110   : (Sederhana)
111-121 : (Tinggi daripada sederhana)
122-130 : (IQ tinggi)
31-141   : (Genius sejak lahir)
142+      : (Genius)

Bagaimana pula dengan EQ?

EQ (Emotional Quotient) berhubung kait dengan daya tahan emosi seseorang atau kepintaran mengawal emosi. Individu yang mempunyai EQ yang teguh secara amnya memiliki kelebihan-kelebihan berikut:
a) Daya ketahanan emosi
b) Kewajaran tindakan
c) Motivasi diri

EQ meningkat seiring dengan pertumbuhan seseorang sejak lahir hingga akhir hayatnya. Pengaruh-pengaruh luar seperti keluarga, masyarakat dan persekitaran sangat mengubah nilai tokok tambah emosi seseorang. Kita dapat menilai tahap EQ seseorang melalui ciri-ciri tersebut:
a) Memahami orang lain secara mendalam
b) Mengendalikan sifat marah
c) Kemampuan menyesuaikan diri
d) Keramahan
e) Sikap hormat

Individu yang mempunyai tahap EQ yang tinggi dapat menjalinkan hubungan yang lebih bersifat kemanusiaan, wujudkan kepercayaan, hasilkan kreativiti dan boleh mempengaruhi orang lain.
-Cooper (1997)


Saya ada membaca kisah seorang mahasiswa luar negara. Mahasiswa tersebut merupakan seorang pelajar pintar. Selalu mendapat markah penuh dalam semua subjek. Pada suatu ketika, tiba-tiba dalam satu ujian, markah pelajar tersebut jatuh. Nak kata banyak, mungkin bagi dia agak banyak tetapi masih lagi tinggi. Pelajar tersebut mendapat markah 90% dalam ujian ketika itu. Lantas dia berjumpa dengan pensyarah subjek tersebut yang ketika itu berada di makmal. Pada hari tersebut, dia mempersoalkan kenapa dia tidak mendapat markah penuh sepeti biasa. Saya tidak ingat apakah jawapan pensyarah tersebut. Namun, kerana tidak berpuas hati dengan jawapan dan pemarkahan pensyarah tersebut, pelajar itu tanpa disangka-sangka telah bertindak di luar kawalan dengan membunuh pensyarah tadi.

Hah! Daripada kisah tersebut, saya dapati kepintaran IQ belum menjamin seseorang bertindak wajar dalam segala tindakannya. Tidak hairanlah jika seringkali kita dengar di luar sana ramai mahasiswa-mahasiswa dan graduan-graduan yang berada pada tahap yang tinggi turut banyak terlibat dalam aktiviti tidak bermoral serta jenayah.

Mengikut statistik pula, kebanyakan individu yang berjaya ialah individu yang sederhana latar belakang akademiknya dan benyak terlibat dengan aktiviti kemasyarakatan. Jadi, jelaslah betapa pentingnya EQ bagi seseorang itu. Bukan saya hendak kata IQ itu tidak penting, penting juga. Tetapi yang lebih penting ialah kita telah menggunakan IQ kita untuk belajar dan belajar. Tidak kira tahap mana akademik kita, yang penting usaha kita. Berusaha dengan bersungguh-sungguh hendaknya. Jika kurang pandai pun, kita telah laksanakan tanggungjawab kita untuk belajar.

EQ pula memang penting. Jika tidak, bagaimana kita ingin meneruskan kehidupan dengan tahap motivasi diri dan sahsiah yang lemah. Jangan bimbang kerana EQ dengan mudah boleh dipertingkatkan dengan meningkatkan nilai-nilai kendiri. IQ pula banyak bergantung kepada faktor biologi.

Namun, IQ juga boleh dipertingkatkan dengan latihan berfikir dan penjagaan kesihatan. Apa-apa pun, "Dimana ada kemahuan, di situ ada highway."

Rujukan: Oi! Bangunlah Oi!Dr. HM Tuah Iskandar al-Haj

5 comments:

Qamaruls said...

noted

Amelia Ahmad said...

thanx 4 sharing........
ssuai je utk ak yg bakal mlgkah ke alm pkrjaan ni...haha:D

Faizal Tauhir said...

qama: nice fren..
amelia: u r welkem..ok la tu..dh tua ko eh..nak masuk alam pkerjaan plak..huhu

Unknown said...


Satu situasi..
Masa drive kete tgh hujan.. org tgh tolak kereta (mungkin rosak kot).. apa tindakan kita.. nak kait dgn IQ n EQ..

bobol jelaskan

Faizal Tauhir said...

Kenapa dibiarkan org yg duduk tgh je tolak..minta yg duduk kanan kiri tolak sekali..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...