Pages

Wednesday, June 9, 2010

Indahnya Bersyukur

  
  

Sudah puas lihat pemandangan2 di atas? Banyak lagi pemandangan2 indah yang boleh kita nikmati di atas muka Bumi ini. Baiklah bercerita mengenai nikmat, cuba kita fikirkan bagaimana kita menghayati setiap nikmat tersebut. Pernahkah kita bersyukur?

"Entahlah. Pernah kot."
"Kadang2 la.."
"Ada gak lah sesekali."
"Pernah. Bila tersedar."

Mungkin kata-kata tersebut yang selalu menjengah ke telinga kita apabila bertanyakan kepada seseorang. Atau mungkin ianya keluar daripada mulut kita sendiri. Termasuklah saya sendiri.
Mari kita sama-sama renungkan. Sebenarnya nyata sekali Allah itu Maha Pengasih, Maha Penyayang lagi Maha Pemurah. Sangat banyak nikmat yang dikurniakan kepada kita. Tak terbalas dengan amalan2 soleh kita yang sangat sedikit itu.
 
  

Iman, Islam, tubuh badan, ahli keluarga, kebebasan bergerak dalam negara sendiri, kewangan, pendidikan..malah banyak lagi..
Subhanallah banyak tak terhitung apa yang dikurniakan kepada kita.

Mungkin kita rasa pada sesetengah aspek, ada kurangnya. Namun, ingatkah kita masih ramai lagi yang bernasib lebih malang daripada kita?
  

Sepatutnya kita berasa malu kalau2 kita pernah mengeluh menyalahkan takdir dan nasib kita. Jadi, sikap syukur ini amat penting dalam kehidupan harian kita.
Firman Allah dalam al-Quran:

"Sekiranya kamu bersyukur, maka Aku akan tambah nikmat bagi kamu..."
(Surah Ibrahim: 7)

Hah! Apa lagi. Jom sama2 kita bersyukur..


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...