Pages

Tuesday, February 10, 2015

Berikan Aku Masa Lalu

Masa lalu. 

Sesuatu yang selalu manusia sesali akannya. Kalau boleh, mereka akan meminta kembali ke masa lalu dan membetulkan kesilapan. Begitulah keadaannya manusia di akhirat nanti. Mereka memohon kembali ke dunia setelah mereka yakin dengan azab Allah.

Sedari di dunia lagi, manusia yang menghabiskan waktunya dengan sia-sia berasa sesal atas usianya. Mereka menyesal kudrat dah tenaga ketika muda dihabiskan pada tempat-tempat yang tidak bermanfaat.

Namun, itu masa lalu.

Kita tidak mungkin kembali ke masa lalu. Jadi bagi pemuda yang sedar, rancanglah setiap tingkah-lakumu. Usah gagal merancang kerana gagal dalam merancang sudah tentu gagal sejak dari awal lagi.

Menyesali masa lalu bukan bermakna kita sudah tiada harapan lagi. Yang sudah itu biarkan ia berlalu. Tiada lagi daya yang mampu kita lakukan untuk mengubahnya. Fokus kepada masa hadapan, sesuatu yang dapat kita ubah dan berusaha jadikan ia terbaik.

Jangan bilang tidak mampu.

Haih. Hendak seribu daya tak nak seribu dalih. Jika kita benar-benar mahu yang terbaik, mengapa tidak kita berusaha sebaik mungkin. Jika dahulu kita gagal, dengan usaha maka masa hadapan pasti ada peratusan untuk lebih berjaya. Tidakkah begitu?

Lihat pada diri sendiri. Insan lain mempunyai kudrat yang sama dengan kita malah ada yang boleh dikategorikan sebagai Orang Kelainan Upaya. Dia masih mampu berusaha. Dia boleh pula capai yang lebih baik daripada kita. Masih lagi mahu berkata tidak?

Duduklah sebentar seusai solat. Renungi tajam tempat sujud. Fikir sedalamnya menghembus nafas berselang istighfar. Kemudian, tanyakan pada diri ",Bagaimana aku sekarang ini?"

"Bertindak!!," gema hati berteriak.



Jangan terlalu memikirkan
masa lalu, tak ada apa yang mampu dilakukan untuk mengubahnya. Berikan yang terbaik saat ini, kecapi masa depan yang lebih baik.
 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...