Pages

Monday, June 23, 2014

Maaf..!! Ku Tak Bisa.

Maafkanlah, di sini kupinta tulus dari hati. Maaf ku tak bisa.

Selamat hadir ke medan fikrah sahabat-sahabat. Semoga manfaat dapat sama-sama kita kecapi. Sila buang yang keruh, ambil yang jernih. Sila pasang filter  di kala membaca omongan saya atau mana-mana sahaja sumber bacaan.

Pernah tak anda plan sesuatu perkara, lepas tu buat semua dengan bergaya dan berjaya. Tiba-tiba di akhirnya Allah nak uji kita, kita tak dapat apa yang diimpikan? Hah! Itulah hakikatnya. Nak buat macam mana, kita ni manusia hanya mampu merancang dan mengusahakan. Bukan kita yang tentukan.

Hei, apa nak lemah semangat ni. Relaks la. Buat sekali tak jadi buat dua kali. Tak jadi jugak? Tak yah buat la. Haha. Kenapa tak yah buat? Sebab kita buat cara yang sama. Buatla cara lain pula. Matlamat tu biar solid. Cara tu dipelbagaikan. Kalau dah berbagai-bagai tu, bagai-bagai-bagaikan lagi. Tu baru kreatif dan inovatif. KBKK tuuuu..umangaiiii..haha.

Saya nak cakap kat sini, jangan putus harapan, jangan hilang semangat. Lemah semangat kasi kuat balik. 

Tapi tetap ku tak bisa.

Okay. Dah faham dah kenapa enggak bisa. Cuba check matlamat tu sekarang. Lain kali kalau nak set matlamat kena pertimbangkan perkara-perkara ni.
Nombor satu- Matlamat tu agak mustahil untuk dicapai. Contohnya nak jadi sultan. Apa punya orangla.
Nombor dua- Matlamat terlampau spesifik. Nak jadi Petroleum Piping Engineer untuk Petronas di Kuala Lumpur. Selain dari jawatan tu, kompeni tu dan kawasan tu tak boleh. Targetla nak jadi well-known piping engineer cukup dah.
Nombor tiga- Kedua-dua yang di atas. Hehe.
Kena faham ye, yang ni punca kenapa matalamat susah untuk dicapai. Lalu, lebih mudah untuk kita berputus asa. Takpe, adjust sikit je matlamat tu. Alright, sekarang dah cantek.

Masih ku tak bisa. 

Tiada apa yang dapat kita lakukan tanpa izin Allah s.w.t. Fahami qada' dan qadar. Ada yang dapat kita ubah dengan usaha dan doa. Ada pula yang tidak dapat kita usahakan. Kerana hidup ini perlu ada rasa menerima.

Tiada apa yang perlu disesalkan. Kerana kita sedang menanam untuk dituai di suatu masa.

Maafmu tidak kupinta. Selagi kamu melaksanakan tugasan seorang hamba.

#Nukilan hati kepada hati


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...