Pages

Sunday, June 29, 2014

Insurans Ni Boleh Pakai Ke?

Salam Ramadhan kepada semua muslimin muslimat di seluruh pelosok dunia. Betul ke eja tu? Pelosok ke pelusuk. Hmmm..

Sambung cerita pula pasal insurans. Insurans ni boleh pakai ke? Ke nak makan duit orang je? Bayar tiap-tiap bulan tapi nak claim punya payah. Saya tak tahu la sekuat mane kebenarannya. Tapi memang pernah dengar. Saya fikir biasala takut orang ambil kesempatan tu pasal banyak prosess kena buat. Lagi-lagi yang claim berpuluh-puluh ribu.

Tapi, sekarang ni kan ade yang medical card tu. Lebih-lebih lagi yang Cover kesihatan, simpanan dan keluarga. Medical card tu bawa je mana-mana klinik panel yang berdaftar dengan insurans tu, dah boleh terus gunakan perkhidmatan dia. Kan macam VIP tu. Lagipun mungkin tak perlu bayar bila mengikut pakej yang disediakan. 

Cuba bayangkan kalaulah terjadi kejadian tak diingini macam hilang upaya ke, memangla duit tu tak setanding dengan anggota badan. Tapi sekurang-kurangnya ada. Dah nak jadi apa boleh buat, takkan nak biar macam tu je. Bila dengan adanya insurans ni, bolehla kita tampung kos rawatan yang tinggi tu. Keluarga pun takdelah terbeban sangat nak menampung kos yang kita pun tak mampu nak tampung. Nak keluar semua simpanan nanti tak ada back up  dah untuk masa hadapan. Penat je kita kumpul macam yang telah kita bincang sebelum ni.

Kalau kematian pula apa jadi kat keluarga kita? At least, mereka ada sedikit sumbangan untuk meneruskan hidup. Kalau mereka kutip kat pejabat berapa sangatlah yang kita dapat. Sorang letaklah RM10. Tu kalau RM10. Entah-entah kurang. Kalau lebih tu jarang-jarang sekali kecuali satu dua je. Berapa orang pula staff  dalam pejabat? Kalau guna insurans ni bolehla dapat puluh-puluh ribu. Makan tahun juga nak abes kalau sekadar perbelanjaan harian. Tenang sikit rasa bila tiba masanya kita berhijrah ke alam sana.

Insurans ni selalunya sebulan tak sampai RM200, malah yang harga macam topup  kredit handphone pun banyak. Cuba la langgan. Kalau interest kereta tu setahun dalam RM700, kalau sebulan sebenarnya kita bayar lebih kurang RM60 untuk interest sahaja. RM60 tu buat beli insurans kan okay. Ada faedahnya ye tak.

Baiklah. Sama-sama kita fikir mana baik buruknya. Pasti ada baiknya kalau kita agihkan bahagian daripada perkara-perkara yang tidak perlu kepada insurans ni. Mesti ada bagussssss. Salam satu Ramadhan!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...