Pages

Wednesday, August 24, 2011

Lupa Sebagai Satu Nikmat

Manusia memang secara umumnya mempunyai sikap lupa. Manusia digelar insan dan insan terbit daripada kata nasiya yang bermaksud lupa. Jadi, memang wajarlah manusia itu seringkali lupa dan alpa tentang sesuatu perkara. Ini berbeza dengan penyakit alzheimer, nyanyuk atau hilang ingatan yang dialami oleh segelintir individu ye. Ini memang fitrah semula jadi manusia.

Lupa seringkali dipandang negatif. Seboleh mungkin manusia mahu saja mengelakkan dan menghapuskan terus sikap lupa ini. Mana mungkin ianya terjadi. Juga, sebenarnya tak patut dan suatu yang merugikan jika tiada ciri-ciri lupa dalam diri manusia. Lupa memang sesuatu kelemahan tetapi ianya memang patut ada dalam diri manusia.

Kenapa?

Hah, kita selalu sahaja memandang kelemahan sebagai perkara yang negatif. Sedangkan Allah lebih mengetahui apa-apa sahaja di luar jangkauan fikiran manusia. Pasti ada sebabnya. Dan manusia hanya diberi sedikit sahaja pengetahuan tentang rahsia alam ini.

Manusia perlu lupa akan kenangan pahit yang menimpa dirinya, manusia perlu lupa supaya tidak mengungkit-ungkit perkara yang lalu, manusia perlu lupa untuk menunjukkan Allah itu Maha Pengasih dan Maha Pengampun.

Cuba bayangkan kita tidak dapat melupakan kenangan pahit dalam hidup ini. Terus-terusan kita akan rasa sedih, bersalah dan kacau bilau dibuatnya. Jadi seiring dengan waktu, segala kenangan pahit akan sedikit demi sedikit lupus daripada ingatan ataupun hanya tinggal kenangan yang tidak mengganggu gugat jiwa seseorang itu lagi. Kan satu kelebihan tu kita dikurniakan sikap lupa.

Pertengkaran semalam atau mungkin kebaikan yang telah diberikan terhadap orang lain tidak lagi dapat diungkit-ungkit kerana ianya sudah dilupakan. Jiwa lebih tenang dan perhubungan sesama insan kembali akrab selepas pertengkaran yang berlaku semalam hilang dalam ingatan. Pertolongan yang diberikan terhadap rakan tidak lagi diungkit-ungkit dan hati menjadi lebih ikhlas membantu sesama insan. Tu dia satu lagi kelebihan. Betul kan? Betul ke tidak? Betul...

Allah sahaja yang terkecuali daripadi sikap lupa. Manusia yang lemah memang perlu kepada sikap ini. Allah mengampunkan manusia yang melakukan kesalahan dalam keadaan tidak sedar, tidak tahu atau lupa. Tapi semuanya itu bersyarat. Faham ye? Yela kalau kita tak sedar daripada tidur hingga terlepas waktu solat, tidak tahu kerana masih tidak diajar atau lupa membayar hutang yang tidak disengajakan semuanya diampunkan oleh Allah. Begitulah kita dapat membuka mata hati jiwa kita tentang keagungan Allah s.w.t.

Hah, dapat dah? Sangka tak? Bak kata Nabil Raja Lawak..tak sangka kan..tak sangka kan..Memang tak disangka-sangkalah. Sebelum terlupa, selamat menempuh akhir Ramadhan.


4 comments:

Amelia Ahmad said...

btol3....slalu je kn lupa dikaitkn dgn prkara ngatif jew...tnpa kta sdar ade positifnye lupa ni..nice sharing! ^^,

Faizal Tauhir said...

Hah xsangka kan...?haha..ak pn bru terbaca pasal ni..u r welcome..setiap sesuatu yg Allah ciptakan pasti ada rahsia di sebaliknya..wallahua'lam..

tiqa ab said...

everything did happen for a reason/reasons. thnx share. dpt ilmu bru. :)

Faizal Tauhir said...

yes dats right, tiqa ab..u r welkem..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...