Pages

Saturday, October 8, 2011

Berani Berkata TIDAK

Saya doakan semua pembaca ruangan ini serta semua kaum muslimim dan muslimat sihat-sihat sentiasa. Tambahan, sentiasa di bawah redha Ilahi. Semoga sentiasa bersemangat menempuh kehidupan yang penuh pancaroba ini ya. Tempuhi dengan penuh keazaman dan jangan putus asa walaupun anggota badan dah putus sana-sini. Ada mutiara kata menyebut ,"Yang kuat itu bukan fizikal tapi minda, yang lemah itu bukan fizikal juga tapi minda."

Saya tahu semua yang sedang membaca ruangan ini kuat-kuat mindanya, cekal hatinya, tak mudah mengalah dengan cabaran, dan sentiasa mahu maju ke hadapan. Cuma saya menulis demi mengingatkan diri sendiri yang kadang-kadang terleka sebentar. Mana tahu ianya kekadang terkesan juga kepada sesiapa yang berasa sedang lemah tatkala ini. Sama-sama kita beringat dan cuba mengambil manfaat. Yang buruk sama-sama kita hindari pula.

Sebelum ini kita berbicara mengenai ketidaksesuaian berkata "tidak" dalam entri Jangan Kata Tidak. Kali ini kita berbicara sebaliknya pula dalam entri ini. Tujuan saya ialah untuk kita sama-sama melihat bahawa dalam masalah-masalah tertentu, terdapat berbeza sudut pandangan dan penyelesaian. Kita kena fikir bahawa dalam satu masalah ada banyak penyelesaian, bukan dalam banyak masalah ada penyelesaian yang sama.

Hah, termenung apa tu? Tak faham ke saya cakap apa? Laa..takkan tu pun tak faham. Pura-pura tak faham la tu. Baiklah, kadang-kadang kita perlu kata "tidak" kalau kita benar-benar rasa tidak mampu menggalas sesuatu tugas. Bukan sebab malas ye tapi sebab kita mahu fokus kepada perkara lain. Takut fokus kita terganggu jika bertambahnya satu tugasan. Jangan jadi seperti kerbau dicucuk hidung. Semua yang disuruh, dilakukan. Hinggakan diri sendiri tidak terurus.

Gunalah pertimbangan akal sewajarnya dalam memilih tugasan agar masa lebih terurus. Kesihatan dan perkara-perkara lain juga tidak diabaikan. Mengapa perlu berkata ",Ok, I'm fine. Takde masalah" sedangkan hati begitu berat menerimanya, sedangkan kita belum benar-benar memikirkannya.

Ada kalanya kita mungkin rasa hebat kerana memegang banyak jawatan, menjadi orang sandaran dalam banyak perkara dan sentiasa diharapkan. Kalau boleh semua jawatan-jawatan tertinggi mahu kita pegang. Kalau zaman persekolahan saya dahulu orang sebegini dipanggil 'gipang'(gila pangkat). Tapi tak kisahlah kalau mereka ni benar-benar boleh menguruskan semua tanggungjawab. Saya tak kata jangan elakkan diri terus daripada tanggungjawab. Heh, jangan salah faham pula. Saya cuma ingin  fokuskan supaya kita bijak membuat pertimbangan. Yang mana kita rasa tak mampu, kita tolak kalau boleh.

Ye tak ye. Pensyarah saya ada mengatakan ,"Sometimes you must dare to say NO if u really can't face it." Lebih kurang macam tu lah kata beliau. "Buat apa kita terima sahaja kalau kita sendiri terseksa. Lagi-lagi jika berkenaan masa depan kita. Cari alasan yang munasabah dan selesaikannya dengan baik,"sambung pensyarah tersebut lagi.



1 comment:

NizamMechaniZm said...

tidakkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk!!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...