Pages

Wednesday, January 25, 2012

Hanya Sekadar Mimpi




















Mari baca kisah ini. Mari mari mari.

Suatu hari, seekor nyamuk bermimpi sesuatu yang amat mengasyikkan. Dia memberitahu rakannya, Belalang.

"Belalang, semalam aku mimpi indah sangat. Aku menikmati darah segar sehingga kekenyangan,"beritahu Nyamuk.

Belalang melihat perut Nyamuk yang kempis seraya berkata,"Wah, indah betul mimpi engkau tu."

Nyamuk tersenyum riang.

Pada keesokan harinya, bercerita lagi Nyamuk akan mimpi pada malam berikutnya.

Kata Nyamuk,"Belalang, engkau tahu semalam aku mimpi kerajaan manusia mengharamkan penggunaan segala jenis ubat dan racun nyamuk kerana mencemarkan alam. Itu sudah sangat bagus. Tak perlulah aku lari lintang pukang ketika manusia menggunakan ubat nyamuk. Wah, seronoknya!"

Belalang seronok melihat gelagat rakannya itu.

Pada hari seterusnya, Belalang sengaja bertanya kepada Nyamuk,"Engkau bermimpi lagi malam tadi, Nyamuk?"

Jawab Nyamuk dengan nada gembira,"Ya, Belalang. Kali ini lebih indah. Seronoknya aku. Kali ini pula, manusia dilarang membunuh nyamuk kerana nyamuk diiktiraf sebagai haiwan peliharaan. Suka banget aku. Kihkihkih."

Belalang hanya mengangguk. Berpusing-pusing biji matanya melihat setiap gerak tari Nyamuk. Tetapi, dilihatnya perut Nyamuk semakin kempis. Nyata rakannya itu masih lagi kelaparan. Nyamuk, nyamuk.

Hah, bagaimana? Apa yang kita dapat daripada kisah ini? 

Manusia kadang-kadang hanya mampu berangan, bermimpi dan sebagainya. Lebih baik daripada itu sangat ramai yang mampu merancang. Namun, berapa ramaikah antara kita yang melaksanakan apa yang diimpikan mahupun yang dirancang. Sama-sama kita koreksi diri. Jangan biarkan mimpi hanya sekadar mimpi. 
Wallahu a'lam.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...