Pages

Thursday, July 7, 2011

Harta Oh Harta


Anda ada harta? Alhamdulillah kalau ada. Syukur sekali. Kalau takde pun takpe. Takpe tu bukan maksudnya tak perlu cari harta, tapi kita terima seadanya setelah berusaha mendapatkannya. Kalau masih belum dikurniakan rezeki, dengan rendah dirinya perlulah kita redha dan teruskan berusaha. Berusaha mendapatkan harta itu penting. Malah dalam sesuatu perkara ianya wajib. Ye wajiblah untuk dijadikan nafkah dan perbelanjaan seharian.

Islam tidak melarang kita mengumpul harta. Biar setinggi Gunung Kinabalu atau seluas Lautan Atlantik ianya masih tiada halangan. Bagaimana kita menguruskan harta tersebut? Itu satu persoalan. Bagaimana kita mendapatkan harta tersebut? Satu soalan yang lain pula.

Kita perlu ada harta ataupun sistem kewangan tersendiri untuk menguruskan kehidupan. Contoh mudah membeli makanan, pakaian dan tempat tinggal. Adakah kita mampu menyediakannya sendiri tanpa menggunakan wang? Setelah mendapatkannya dengan wang maka dengan sahnya ia menjadi harta kita.

Kemewahan harta benda kadang-kadang bisa membuat kita hanyut dalam arus materialisme. Mercedes Benz, Gucci, banglo, mahligai dan jet peribadi sentiasa menjadi idaman setiap insan. Itu bukan masalah sebenarnya. Belilah apa sahaja selagi berkemampuan setelah zakat serta kewajipan-kewajipan lain disempurnakan. Anda mahu kereta mewah? Silakan. Banglo empat tingkat dengan swimming pool? Silakan. Selagi niat kita bukan untuk menunjuk-nunjuk dan takbur itu sangat dimuliakan. Kadang-kala kita perlu ada juga kekuatan sistem kewangan bagi menunjukkan umat Islam mampu bekerja keras mendapatkan harta. Katalah di dalam hati, "Agama yang aku anuti ini, agama Islam ini tidak menjadi penyebab aku menjadi miskin malah sentiasa menggesa aku berusaha."

Kenapa sebelum ini saya mengatakan kemewahan kadang-kadang akan membuat kita hanyut? Kerana kita terlalu sibuk dengan kemewahan dunia tanpa mengira-ngira harta akhirat. Jika kedua-duanya seimbang, insyaAllah kita tidak akan hanyut dan tenggelam ke dasar kemewahan.

Selalu kita dengar orang berkata belilah sekadarnya atau secukupnya atau apa-apa lagilah yang sama maksud dengannya. Pendek kata berbelanja biar berpatutan. Memang kita mampu membeli lebih tapi bukankah lebih baik kita berjimat-cermat. Boleh juga kita bersedekah. Hah, dapat juga saham akhirat. BMW satu dua sudah cukup sekadar untuk kegunaan. Bukan kita nak jual kereta pun. Bergaya boleh tapi jangan terlampau menonjol takut timbul perasaan ujub dan takbur dalam diri. Juga boleh merangsang pemerhati yang ada penyakit di dalam hatinya untuk bertindak kurang wajar. Sendiri mau ingatla yee..

Harta oh harta. Mengapa manusia sering gilakan harta, hingga hilang jiwa manusia.

3 comments:

Amelia Ahmad said...

rmai yg mengejar harta utk personal satisfaction..
xsalah mmiliki harta yg mlimpah ruah ttpi algkah bgusnye mmbelnjaknnye ke jln ibadah.. :))

Faizal Tauhir said...

Ya, betol Amelia. Byk2kn sedekah..Nak sedekah kat ak pun bleh.

Qamaruls said...

kou laa banyak kasut futsal. satu cukup laa. haha yg lagi satu bagi kat aku. hahahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...