Pages

Sunday, July 31, 2011

Benarkah Api Neraka Tidak Menyakitkan Syaitan?

Pernah tak kita terfikir bagaimana api neraka dapat membinasa dan menyeksa syaitan? Sedangkan kita tahu syaitan jua dijadikan daripada unsur api. Mari sama-sama kita hayati dialog di bawah.

Suatu hari seorang pemuda mendatangi kiyai dan bertanyakan soalan yang dikatakan belum pernah terjawab oleh seseorang walaupun bertaraf profesor.

Pemuda: Siapakan anda? Adakah anda boleh menjawab soalan-soalan saya?
Kiyai     : Saya hamba Allah dan dengan izin-Nya saya akan menjawab soalan anda.
Pemuda: Anda yakin? Sedangkan seorang profesor dan ramai orang-orang pintar lain pun 
              tak mampu menjawab soalan saya.
Kiyai     : Saya akan mencuba sejauh mana kemampuan saya.
Pemuda: Saya ada 3 soalan. Relaks jangan nervous. Saya nak soal ni. Pertama, adakah Tuhan
              itu ada? Jika ya, tunjukkan kepada saya. Kedua, apakah yang dinamakan takdir.
              Dan ketiga, kalau syaitan itu diciptakan daripada api, kenapa ia dimasukkan ke
              neraka yang diperbuat daripada api juga? Sudah tentu tidak menyakitkan sebab
              mereka mempunyai unsur yang sama. Apakah Tuhan tidak pernah berfikir sejauh itu?

(Tiba-tiaba kiyai menampar pipi pemuda itu dengan kuat sekali. sambil menahan sakit, pemuda 
itu bertanya lagi.)

Pemuda: Kenapa anda marah dengan saya? Saya sekadar bertanya sahaja.
Kiyai     : Saya tidak marah. Saya sedang menjawab soalan anda dan itulah jawapan saya.
Pemuda: Saya tak faham!
Kiyai     : Bagaimana rasanya tamparan saya?
Pemuda: Lagi mahu tanya. Pastinya sakit!
Kiyai     : Jadi, kamu percaya bahawa sakit itu ada?
Pemuda: Ya.
Kiyai     : Tunjukkan pada saya wujudnya dan rupa sakit itu.
Pemuda: Tak boleh. Mana boleh.
Kiyai     : Itulah jawapan saya untuk soalan pertama. Kita semua merasakan adanya Tuhan tanpa 
               mampu melihat wujudnya Dia.

(Pemuda itu terdiam. Tergamam mendengar jawapan tersebut. Pipinya masih diusap-usap)

Kiyai     : Adakah malam tadi kamu bermimpi akan ditampar oleh saya?
Pemuda: Tidak.
Kiyai     : Adakah kamu pernah terfikir akan menerima tamparan daripada saya hari ini?
Pemuda: Juga tidak.
Kiyai     : Itulah yang dinamakan takdir. Tangan yang saya gunakan untuk menampar kamu 
               diperbuat daripada apa?

(Sekali lagi pemuda tersebut terdiam sebelum membalas pertanyaan Kiyai)

Pemuda: Kulit dan daging.
Kiyai     : Pipi kamu diperbuat daripada apa?
Pemuda: Daripada kulit dan daging juga.
Kiyai     : Bagaimana rasanya tamparan saya?
Pemuda: Sakit.
Kiyai     : Walaupun syaitan dijadikan daripada api dan neraka juga begitu, jika Tuhan
               menghendaki, maka neraka akan menjadi tempat yang amat menyakitkan untuk syaitan.

Mari sama-sama kita fikirkan.

Ini api.Sekadar gambar hiasan.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...