Pages

Saturday, November 6, 2010

Wajah Tanpa Makna

Malam yang semakin lewat membuatkan aku terasa mengantuk. Ingin sahaja kurebahkan jasad ini di atas tilam empuk ditemani muzik jazz yang beralun merdu dari computer ribaku. Tetapi, jari-jemariku tiba-tiba terpaut rapat dengan papan kekunci computer riba. Membuatkan mataku yang longlai segar kembali. Mungkin ini kekuatan untuk aku meneruskan “study.” Dan ini, kubawa sebentar fikiranku menjauh daripada tekanan proses pembelajaran.

Kulihat ke luar jendela. Sungguh seronok mereka berkejar-kejaran. Terkenang suatu ketika dahulu semasa kakiku sebati dengan permainan “police and thief.” Itu dahulu. Kini aku hanya penonton. Ya, penonton.

“Klik!,” tetikus ditekan.
“Tap!Tap!Tap!,” satu persatu kekunci computer ribaku memainkan peranan. 

Suatu perkara terlintas dalam fikiranku. Satu wajah. Satu wajah yang terlintas membuatkan aku tersentak seketika. Sahabatku yang mungkin selama ini aku jarang merhormatinya. Dan kini, dia seorang yang sedang berdikari menempuh kehidupannya. Manakan tidak aku tersentak. Dahulunya dia seorang yang kelihatan begiru pasif.

“Kau senyum-senyum. Tengok, senyum. Senyum, tengok. Itu jela kau tahu,” Usik seorang rakanku. Dengan muka tanpa sebarang ekspresi, Sang Watak Utama hanya membalas kata-kata rakanku tadi dengan pandangan tanpa makna. Huh, entah apa yang bermain dalam fikirannya.

Dan kini, aku mula kagum kerana dia sudah dapat menjadi seorang individu bekerjaya yang memerlukan kemahiran berkomunikasi yang tinggi. Setinggi mana kemahirannya masih belum terlihat di hadapanku. Namun aku yakin, dia sedang membina sebuah peribadi.
_________________________________________________________________________________

Kita adalah diri kita. Tiada siapa yang dapat merubah diri kita melainkan diri kita sendiri. Jahat atau baik semuanya terbina atas jalan yang kita pilih. Semalam dalam kenangan kita dan esok belum lagi menjadi milik kita. Tetapi kita mesti memiliki hari esok walau apa lakarannya.

Sahabat tadi sedang berubah untuk hari yang lebih cerah. Dia sudah berani mencuba kea rah yang lebih baik. Sebelum ini pun, dia bukanlah seorang yang nakal atau pengganggu ketenteraman awam. Hanya kerana kelemahan berkomunikasi. Tidak membawa masalah kepada orang lain dan tidak menyakitkan hati orang lain. Tetapi dia sering diperlekehkan dan kadang-kadang pula ada yang membenci.

Lumrah dunia agaknya. Mungkin ada yang membenci kita walaupun tiada apa salah kita terhadapnya. Dan boleh jadi juga, mungkin kita hanya peneman masa susahnya.

Kisah sahabat tadi sedikit sebanyak membuatkan mata terbuka. Kerana sedikit sebanyak suatu ketika dulu pernah jua mempermainkannya. Walaupun hanya suka-suka sekadar berjenaka, luka hatinya manakan tahu. (Tapi muka steady je..takde papela kot..)

Huh! Penat dah membebel entah apa-apa. Baiklah, sambung buat perkara yang lebih penting. Get ready for exam!!!

~Berubahlah demi kebaikan diri sendiri~

2 comments:

Izyanti said...

cerita kau buat aku teringat seseorang. haha. btw, gudluck exam ! :)

faizal said...

haha!okey goodluck juge...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...