Pages

Saturday, September 27, 2014

Kesenangan Itu Melalaikan, Ujian Membersih Jiwa

Seringkali kita manusia ini bila dikelilingi kesenangan, kita jadi alpa. Kita menjauh daripada Yang Maha Pemberi. Lihatlah bila kita berada dalam keadaan selesa. Kita sentiasa lalai dalam dunia kita sendiri. Kita mensia-siakan masa. Lagi-lagi jarang sekali kita bermuhasabah diri dan merasakan kita sudah memiliki kejayaan yang lebih tinggi daripada insan lain.

Jangan begitu. Kesenangan itu bukan kita penciptanya. Ada juga orang yang berusaha tetapi tidak dapat mencapai kesenangan. Seperti pahlawan-pahlawan Islam dahulu yang gugur di medan perang. Tidak sempat merasa kemenangan di dunia, tetapi kesenangan di akhirat sudah menanti.

Kita juga pernah jatuh bukan?

Cuba kenang kembali saat ketika ujian melanda diri. Tanpa dipaksa terus sahaja kita menyebut, "Allah." Kita berharap pertolongan Allah segera sampai kepada kita. Kita tidak sedar ketika senang sukar sekali kita mengadu kepada Allah dan bersyukur pada setiap detik. Detik-detik selagi mana rezeki tersebut dilimpahkan.

Itulah manusia. Hakikat kesenangan itu memang tidak dapat diukur di dunia ini. Setiap ujian itu juga merupakan satu peluang untuk kita menjadi lebih senang dan tenang pada masa akan datang. Kita menjadi semakin kuat serta tabah. Lalu, ujian yang sama terasa kecil.

Bukan kesenangan itu perlu dielakkan. Tetapi, kita perlu sentiasa ingat kepada Pemberi kesenangan tersebut. Tidak lalai dan kufur dengan nikmat pemberian-Nya. Itu yang perlu kita didik.

Benar. Ujian itu seringkali membersihkan jiwa.

Apabila kita lalai dengan kesenangan, tiba-tiba terjerumus jatuh ke dalam lubang yang dalam. Kita mencari-cari jalan keluar. Pada masa itu, Allah sahaja tempat kita mengadu. Kita kembali kepada fitrah iaitu rasa hidup bertuhan. Kerdil pula rasa ketika itu. Begitulah jiwa kita dibersihkan dengan hidayah Allah.

Hidup ini perlu banyak belajar daripada kesilapan insan sekeliling dan kita sendiri. Ujian yang ditimpa membawa pengajaran. Jangan dirintih kekurangan yang ada, perbaiki selagi mampu dan fokus kepada kelebihan. Semoga kita lebih bersyukur. Jelas, tiada manusia yang sempurna mengikut acuan kita dan tiada manusia yang selamanya ditimpa kesukaran. Make life easy but life wisely. Itu macam baru bagusssss.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...