Pages

Friday, June 3, 2011

Selenggara Matlamat

Assalamualaikum w.b.t.
Senyum sikit. Longgarkan sikit otot-otot muka tu. Jangan monyok je. Kucing tengok pun boleh lari. Hah camtu la, barulah ceria. Anda ada matlamat? Adala tu... Tau dah. Okay sekarang bayangkan matlamat-matlamat anda.

Pernah tak tiba-tiba anda rasa hilang arah? Anda tercari-cari mana perginya matlamat anda dulu. Anda bertanya kepda diri sendiri apa patut anda lakukan. Ah, confuse sedangkan  sebelum ini memang anda telah menetapkan matlamat. Kalau anda pernah rasa macam tu, teruskan mencari matlamat anda. Mungkin anda terleka sebentar maka sematkan matlamat teguh di dalam diri anda.

Kita perlu tahu dalam mencapai matlamat memang banyak halangan. Lumrah kehidupan, tarbiah melalui satu masalah kepada masalah seterusnya sentiasa berlaku. Yang penting jangan memadamkan matlamat nak-nak matlamat yang paling utama. Mungkin ada matlamat kecil yang tidak dapat dicapai. Itu perkara kecil je, matlamat utama jangan diketepikan. Bukan semua kita nak, kita boleh capai. Maaf sangatla ye.

Biasalah penghalang-penghalang seperti situasi, masa, fizikal, rohani dan persekitaran sering wujud di mana-mana. Itu suatu perencah. Tanpa perencah selalunya masakan pun kurang enak. Teguhkan matlamat jangan biar ia goyah. Hati biar kental macam besi waja, dikerjakan macam mana pun masih lagi kukuh. Hati kering, bro. Tang ni la nak hati kering.

Kita ada akal. Akal ni kalau digunakan dengan betul boleh jadi senjata yang paling hebat. Camtula lebih kurang skrip Cikgu Zakiah dalam slot rancangan televiseyen Juvana. Akal kena kuat, hati kena kental, rohani kena teguh. Barulah serangan sudut mana pun dapat ditangkis.

Ini penting, bro. Man Jadda Wa Jadda.

Siapa yang berusaha, dia akan mendapatkan hasil baik usahanya. Betullah kan? Siapa yang berusaha tak dapat hasilnya walau sedikit pun? Tiada kan? Masalahnya kita yang malas, kita yang lemah. Jadi, tahap itu sahajalah pencapaian kita. Jadi, apa lagi jangan mengalah. Teruskan usaha. Tuhan sentiasa bersama orang-orang yang menyelusuri jalan-Nya.

2 comments:

Izyanti said...

Sebab tu pikir guna akal, bukan emosi. :)

Faizal Tauhir said...

yup, guna akal..emosi tolak tepi..peace!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...