Pages

Sunday, December 26, 2010

Hati Kata Itu, Mulut Kalam Lain

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ غَشَّ فَلَيْسَ مِنِّي
Diriwayatkan daripada Abu Hurairah bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda, “Sesiapa yang menipu maka dia bukan dari kalanganku.”


Menipu, tertipu, ditipu dan saling menipu. Sudah menjadi perkara biasa dan mungkin sudah menjadi trend masyarakat kini. Daripada perkara kecil sampailah yang besar ada saja penipuan. Tipu Tipu Tipu. Apa yang kita dapat dengan menipu. Tak kiralah perkara kecil ke, besar ke, dosa menipu tetap dosa besar. Kadang-kala perkara yang tidak terdesak untuk menipu pun sekali kena hantam dengan penipuan juga. Lagikan kalau terpaksa.

Rasulullah s.a.w. juga bersabda yang bermaksud:
"Mahukah kamu aku tunjukkan perihal dosa-dosa besar? Kami menjawab: Ya, tentu mahu ya Rasulullah. Rasulullah menjelaskan: Menyengutukan Allah, durhaka kepada kedua orang tua. Oh ya, (ada lagi) Iaitu perkataan dusta." (Muttafaq Alaih)

Bohong sunat.
Wujudkah istilah ini? Istilah memang wujud tetapi tiada hukum sunat dalam berbohong sebenarnya. Mungkin salah istilah. Mungkin juga istilah ni hanya bermain di bibir golongan penipu sahaja. Ya, memang ada ketikanya kita harus menipu. Harus ye bukan sunat. Benar, harus jika dikhuatiri bakal wujud perkara yang lebih buruk jika perkara sebenar terdedah.


Sifulan bin Sifulan ada seorang ibu yang lemah jantung. Faham-fahamlah orang lemah jantung ni bagaimana ya. Nak dijadikan cerita, suatu hari Sifulan ni terlibat dengan kemalangan. Tidak teruk, cuma patah kaki. EH!! Patah gigi. Lalu, ibunya yang tersedar dengan kekurangan gigi anaknya bertanya mengenai perkara tersebut. Sifulan pun menjawab yang dia baru sahaja mencabut giginya yang rosak di klinik. Hah! Itu harus. Dikhuatiri ibunya mendengar perkataan kemalangan saja akan tersentak luar dalam dan timbul perkara yang lebih digeruni lagi. Jadi, dalam keadaan ini harus menipu.

Walaupun ada ketika harus untuk menipu, konteks ini sangat sempit. Sangat sedikit keadaan yang dibolehkan penipuan dilakukan. Namun, ramai yang dengan sesuka hati mereka mendifinisikan boleh menipu ketika itu dan ini.
  • Tidak mengaku kesalahan kerana takut dimarahi.
  • Menipu ibu bapa tujuan keluar dari rumah kerana takut tidak dibenarkan.
  • Menyembunyikan kesalahan kerana ingin menjaga hati rakan.
  • Membuat pengakuan palsu dalam mahkamah kerana ingin terlepas demi keluarga.
  • Menipu dalam jual beli kerana kesempitan wang dan lain-lain.
Untuk kepentingan diri sendiri, nyata salah jika melakukan penipuan. Mungkin sudah menjadi perkara biasa sehari-harian sehingga diri sendiri sukar bercakap benar. Kadang-kala pula, demi menjaga hati seseorang perkara benar disembunyikan, penipuan dipilih. Jika terdedah penipuan sudah pasti ianya lebih menyakitkan daripada mengetahui perkara yang sebenar. Kesalahan asal + perasaan ditipu.

Berkata benar walaupun ianya pahit.

Ada ketika seseorang terlupa akan jemputan kenduri perkahwinan rakan. Apabila ditanya dia menjawab ada hal itu ini sana sini. Padahal jika mengaku terlupa dan meminta maaf mungkin segalanya selesai. Mungkin rakan tadi akan terkilan sekejap atau mungkin rakan tadi dapat menerima alasan tersebut. Lebih baik daripada dicop penipu. Haih! Tak cantik dilabel begitu.


Berkata dusta salah satu ciri orang munafik.

وعن عبد اللَّه بن عمرو بن العاص رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُما أن النبي صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّم قال: <أربع من كن فيه كان منافقاً خالصاً ومن كانت فيه خصلة منهن كانت فيه خصلة من نفاق حتى يدعها: إذا اؤتمن خان، وإذا حدث كذب، وإذا عاهد غدر، وإذا خاصم فجر> مُتَّفَقٌ عَلَيْهِ
Dari Abdullah bin ‘Amr bin al-’Ash radhiallahu ‘anhuma bahwasanya Nabi Shallallahu’alaihi wasallam bersabda, "Empat macam perkara, barangsiapa dalam dirinya terdapat semua perkara itu, maka ia adalah seorang munafik tulen dan barangsiapa yang dalam dirinya terdapat salah satu daripada empat perkara tadi, maka ia telah memiliki satu macam sifat dari kemunafikan, sehingga ia meninggalkan sifat itu, iaitu: apabila ia dipercaya berkhianat, apabila berkata berdusta, apabila berjanji mengingkari, dan apabila bertengkar jahat kelakuannya." (Muttafaq ‘alaih)


Semoga kita sama-sama fikir sejenak, berapa kerap kita menipu lagi-lagi menipu tidak bertempat. Bersihkan kata-kata daripada penipuan. Mari!

~Satu penipuan boleh mewujudkan penipuan-penipuan yang seterusnya untuk menutup penipuan yang lalu.

2 comments:

Unknown said...

oh.. sekali menipu akan menipu berkali kali lagi..

jd jangan amalkan la ya...

Faizal Tauhir said...

Ye, betol tu azana.
kalau kantoi, besar betul akibatnya.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...