Pages

Friday, August 27, 2010

MERDEKA itu apa?

Assalamualaikum..
Semoga berbahagia kepada sahabat2 sekalian dan sentiasa di bawah redha Ilahi.

Awan tebal menerjah langit,
Kala hujan menujah Bumi,
Hadir hanya beberapa minit,
Sekadar melakar lintasan di hati.

Pergh!! Mencarut apa entah. Maaf jika membuat para pelawat merangkap sahabat2 rahimakum Allah tertanya-tanya akan kewarasan penulis bloq ini. haha! Masih waras  lagi. Cuma nak playback balik apa yang didengari dalam khutbah Jumaat tadi. Khutbah tersebut berkisar berkenaan merdeka. Tema yang sesuai lagi2 tak lama lagi kita akan menyambut ulang tahun kemerdekaan Malaysia yang ke-53. Alhamdulillah kita masih lagi dapat hidup dalam negara yang aman damai.

MERDEKA!(laung 7X sebelum teruskan membaca)

Mari kita singkap apa itu makna merdeka. Merdeka ialah kebebasan dari belenggu penjajahan kuasa luar.
Itu makna merdeka dalam skop yang umum ataupun yang luas. Cuba kita fokuskan makna merdeka terhadap diri sendiri. Cubalah.. Pasti seribu macam makna yang dapat disingkapkan. Merdeka bagi diri kita sendiri ialah bebas dari belenggu hawa nafsu di samping kematangan fikiran berdasarkan hati yang bebas(bersih).

Jadi, bagaimana kita hendak merdekakan hati kita sendiri? Adakah kita benar-benar merdeka dengan hanya bebas berjalan dalam tanah air sendiri tetapi tidak bebas menyelinap masuk mengawal hati kita sendiri? Maka, hawa nafsulah musuh utama negara "Hati" kita. Apatah lagi ketika ini, pada bulan Ramadhan, operator nafsu(Iblis, jin, syaitan) sume dirantai . Segeralah mengambil masa dalam saki-baki Ramadhan ini untuk merampas takhta kerajaan "Hati," kerajaan milik kita sendiri. InsyaAllah.

Begitulah sedikit rumusan daripada khutbah Jumaat yang dapat dikongsi bersama.
Khususnya peringatan ini demi hatiku yang banyak debu2 dosa. Akhir kata, mana yang baik jadikan tauladan, yang buruk jadikan sempadan. Sekian, wassalam.

2 comments:

sukacakap said...

MERDEKA!! 14 kali...

Faizal Tauhir said...

21 kali la..sedap skit nombor..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...