Pages

Monday, July 2, 2012

Apabila Kenderaan Bertembung di Jalan Raya

Pernahkah anda mengalami kemalangan jalan raya? Terasa malang tak? Kita memang malang apabila terlibat dalam insiden tersebut namun ianya bergantung pada pandangan kita. Kadang-kadang kita rasa malang, mana tahu ada hikmah sebaliknya. Jumpa member lame ke, entah-entah jumpa jodoh kat atas jalan raya. Fulamak terbaik jalan cerita.

Kita belum cukup malang kalau kereta kita bersepai kat atas jalan raya tambah pula dengan luka-luka dan patah riuk tulang badan kita. Yang betul-betul malang bila kita on the way nak pergi  buat maksiat lepas tu meninggal tak sempat bertaubat. Tu baru betul-betul malang.

Bayangkan bagaimana jika kita terlibat dalam kemalangan. Mau-mau tiba-tiba orang belakang hentam kereta baru kita pula. Apa kes ni, brader. Gua baru beli kete ni sekerat hari je. Memang panas la gak kan. 

Relaks. Kalau dah memang salah dia nasihat je sikit dengan muka senyum (padahal hati marah). Nak marah-marah pun buat apa. Buat report claim insurans lagi baik. Cuba kalau kita tak tahu salah siapa, tak pasti atau sebagainya tiba-tiba kita nak hangin-hangin kat pihak yag lagi satu. Sekali buat report rupanya kita yang salah. Hah kan dah malu. Apa-apa pun dalam situasi macam ni, bertenang dan senyum dahulu. Buat perkara yang sepatutnya. Kan tak rugi.

Antara perkara-perkara yang perlu kita lakukan ketika menghadapi kemalangan yang melibatkan orang lain ialah:
1) Catat no kenderaannya
2) Ketahui tempat kemalangan
3) Arah perjalanan
Perkara-perkara tersebut penting untuk report polis termasuklah no kenderaan yang kita guna. Jangan lupa pula no kenderaan sendiri.

Hah, ingat jangan lupa perkara-perkara ni. Hati-hati di jalan raya!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...